donderdag, 25 augustus 2016 12:01

Wisseltentoonstelling "Meeslepende Expressies" succesvol afgesloten

| |

De wisseltentoonstelling "MEESLEPENDE EXPRESSIES" in het Nationaal Sleepvaart Museum te Maassluis werd gisteravond 18 september beëindigd. Deze is zowel qua bezoekersaantallen als waardering zeer succesvol gebleken. Er bleek veel belangstelling te bestaan voor de vaderlandse kunstuitingen, die geinspireerd zijn door de (zee)sleepvaart.

\r\n

Meteen daarna zijn wij begonnen met de voorbereidingen voor de nieuwe tentoonstelling over "the life and times" van de nu al beroemde sleepboot FURIE, die dit jaar honderd jaar bestaat. Deze expositie is te bezoeken vanaf zaterdag 24 september.

\r\n

In de tussentijd is het museum gesloten.

\r\n

Een terugblik: Meeslepende Expressies: De sleepvaart gezien door de ogen van kunstenaars

\r\n

Op zaterdag 14 mei j.l. opende het Nationaal Sleepvaart Museum haar deuren met de nieuwe wisseltentoonstelling "Meeslepende Expressies".
Om 11.00 uur vond de officiele opening plaats aan boord van de sleepboot HUDSON. "Meeslepende Expressies" was te bezoeken tot en met 18 september.
Voor nadere informatie over deze tentoonstelling en over het Nationaal Sleepvaart Museum kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., +31 (0)10 5912474 of Maarten Helwig, +31 (0)6 33008733, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

\r\n

Gedurende het bestaan van het Nationaal Sleepvaart Museum hebben al vele tientallen exposities het licht gezien. Vrijwel altijd ging het daarin om verhalen met technische en/of historische achtergronden en daarop betrekking hebbend beeldmateriaal.
Al langer bestond de wens het eens over een andere boeg te gooien. Met deze nieuwe wisseltentoonstelling zijn we er van overtuigd hierin geslaagd te zijn. Ditmaal tonen we de wereld van de sleepvaart van toen en nu gezien door de ogen van de beeldend kunstenaar. We kunnen u wel vertellen, dat dit een ware openbaring is.

\r\n

Een aantal van de bekendste Nederlandse maritieme schilders, maar ook de cursisten van de Kunst en Cultuur Academie uit Maassluis tonen in deze expositie een gedeelte van hun artistieke werk.

\r\n

Beeldende expressie en inspiratie gecombineerd met een velen aansprekend onderwerp, de roemruchte Nederlandse sleepvaart, levert steevast een groot aantal dynamische creaties op. Het boeiende is hierbij, dat iedere kunstenaar zijn eigen invulling geeft aan dit onderwerp. Zo krijgen we een gevarieerd beeld van hoe de kunstenaars de beleving van de sleepvaart en de mensen er omheen ervaren.

\r\n

Het getoonde werk omvat niet alleen sleepboten en de sleepvaart, maar raakt daardoor vanzelfsprekend ook het leven in en rond de haven van Maassluis, welke plaats immers vaak de bakermat van de Nederlandse sleepvaart wordt genoemd.

\r\n

Heel graag wilden wij met deze tentoonstelling eens een ander beeld van de sleepvaartwereld in ons museum laten zien. We hopen van harte dat ook u zich laat meeslepen door deze unieke schilderijententoonstelling met haar vele expressies.

\r\n

De tentoonstelling werd gehouden op twee locaties: in het Nationaal Sleepvaart Museum en op de sleepboot Hudson. In het museum kon u het werk van de maritieme schilders bewonderen, samen met een gedeelte van de creaties van de cursisten. Op de Hudson was het andere deel van het werk van de cursisten ondergebracht.

\r\n

De exposerende maritieme schilders waren onder anderen Fred Boom, Hans Breeman, Willem Eerland, Ron de Jong-Beekhuijsen, Robert E. Murk, Ronald van Rikxvoort en Lenie Simons-Molenwijk, alsmede de enthousiaste cursisten van de Kunst & Cultuur Academie Maassluis.

\r\n

Een aantal van de getoonde objecten zijn na afloop van de tentoonstelling aan belangstellenden verkocht.