maandag, 16 januari 2023 17:37

Nieuw boek van Henk Hensen: Varen was fantastisch!

boek henk hensen varen was fantastischHenk Hensen schreef recentelijk een boek over zijn nautisch verleden met als titel: Varen was fantastisch! De schrijver kreeg het eerste exemplaar uitgereikt door uitgever Fred Louter.

Donderdag 5 januari was een bijzondere dag voor Henk Hensen. De inmiddels 87-jarige Maaslander en medewerker van het Nationaal Sleepvaartmuseum ontving die dag uit handen van uitgever Fred Louter van Retrovision het door hemzelf geschreven boek over zijn nautische avonturen op de Grote Handelsvaart.

Wij zijn van hem internationale boeken gewend over het ontwerp, manoeuvreren en de veiligheid van sleepboten. Deze zijn o.a. via het Nationaal Sleepvaart Museum Maassluis verkrijgbaar. Maar deze keer tapt hij dus uit een ander vaatje.

‘Tijdens de coronatijd ben ik eens in mijn oude scheepspapieren gedoken', aldus Henk. 'Ik vond dat heel interessant, met name omdat er zoveel veranderd is, ook in de scheepvaart en het werk op de schepen. Daarom dacht ik: laat ik er eens over gaan schrijven, zodat die informatie bewaard kan blijven. Toen ik klaar was, heb ik Fred benaderd om van mijn manuscript een echt boek te maken. Dat is nu klaar en het ziet er geweldig uit. Ik ben er erg blij mee.'

Henk Hensen werd in 1935 geboren op het voormalige eiland Wieringen. Na de lagere school en de MULO, ging hij studeren aan de Hogere Zeevaartschool in Den Helder. In 1954 maakt hij in dienst van de Stoomvaart Maatschappij Nederland (SMN) zijn eerste verre reis: op het schip de `Java’ naar Indonesië. Er zouden (tot 1969) nog vele reizen volgen.

In het boek “Varen was fantastisch!” omschrijft Henk Hensen zijn belevenissen aan boord van diverse schepen. Gedurende veertien jaren (1954-1968) bevoer hij als stuurman de wereldzeeën. Het werd een onvergetelijke tijd die hem veel heeft gebracht. Hensen ontwikkelde zich in die periode van een nogal verlegen jongetje van 'Het Schrale End' op Wieringen tot een volwassen en zelfstandig persoon, zoals hij zelf zegt.

Het boek is in een kleine oplage bestemd voor zijn directe familieleden, zoals zijn vrouw, kinderen en kleinkinderen, maar wanneer liefhebbers uit de maritieme wereld ook geïnteresseerd zijn, dan is het boek ook voor hen beschikbaar.

Geniet mee van de ervaringen van Henk Hensen aan boord van de schepen van de Nederlandse Koopvaardij in de vorige eeuw!

Bestellen kan via de webwinkel van Retrovision (webwinkel.retrovision.nl) of bij de auteur zelf (06-54994760). Of ga direct naar: Varen was fantastisch! (retrovision.nl).

(dit artikel is mede gebaseerd op het persbericht uit de Maassluise Courant).