dinsdag, 03 augustus 2021 14:17

Nautische Boekenmarkt Maassluis zaterdag 2 en zondag 3 oktober 2021 en museum inclusief tentoonstelling weer open

Onze boekenmarkt kraam voor op externe locatie

Lopende tentoonstelling “Sleepboten in oorlogstijd”

Het Museum is weer geheel geopend! Van dinsdag t/m zondag zijn bezoekers welkom tussen 13.30 en 16.30 uur. Dat betekent dat ook weer een bezoek kan worden gebracht aan de wisseltentoonstelling over de verrichtingen van de Nederlandse slepers tijdens de Tweede Wereldoorlog en de vaste tentoonstelling met veel modellen van zee- en havensleepboten en voorwerpen en apparaten die in de sleepvaart werden gebruikt.

In de maanden na de bevrijding in 1945 kwamen Nederlandse sleepboten een voor een weer terug in het vaderland. Na vijf jaar afwezigheid was dat  groots feest voor de bemanningen en hun familie. Maar snel daarna was het weer aan het werk voor de wederopbouw van Nederland.

Ebro en Schelde voor het dok bij aankomst in RotterdamEind van het jaar, voor het laatst een dokreis onder stoom wanneer de “Schelde” en de “Ebro” een dok naar Rotterdam slepen

Door Corona waren bezoekers langer dan een jaar afwezig in het Nationaal Sleepvaart Museum. Gelukkig is het Museum nu weer helemaal open. De tentoonstelling “Sleepboten in oorlogstijd” loopt nog een tijd door om mensen alsnog in de gelegenheid te stellen te zien hoe de Nederlandse Zeesleepvaart een bijdrage aan de bevrijding heeft geleverd. Enkele hoogtepunten (zie foto's):

Déze tijd, één jaar na de bevrijding,  was Tyne was net binnengekomen met het turbinestoomschip “Porta” dat als herstelbetaling uit Cuxhafen, Duitsland kwam. De marine sleepboten “Beatrix” en “Margriet” waren net begonnen aan hun legendarische sleepreis met de bok “Valk” naar “Curacao” te varen om daar het Julianadroogdok op te halen en naar Soerabaja te slepen. De nieuwe “Witte Zee”, Finnbodadok wordt sleepklaar gemaaktpas een paar maanden in de vaart,

Het Finnbodadok wordt sleepklaar gemaakt

was onderweg van Appledore naar Rio de Janeiro met 2 landingsvaartuigen. De “Zwarte Zee” is met een droogdok op weg naar Stockholm om daarna in Queenstown (Ierland) op station te gaan liggen (zie link https://youtu.be/Yq9r7BTlwzU ).
Eind van het jaar, voor het laatst een dokreis onder stoom wanneer de “Schelde” en de “Ebro” een dok naar Rotterdam slepen. Het sleepvaartleven herneemt weer een zijn oude gang.

Boekenmarkt

Op zaterdag 2 oktober, van 10.00 – 16.30 uur en zondag 3 oktober, van 12.00 - 16.30 uur, wordt voor de derde maand achtereen een boekenmarkt met sleepvaart- en andere maritieme boeken gehouden door en in het Nationaal Sleepvaart Museum.Ganges brengt geroofde kraan SHV terug 1946 09 23 Het vrijevolk

Ganges brengt geroofde kraan SHV terug (1946-09-23 Het Vrije Volk)

Naast antiquarische boeken zoals S.O.S. Sleepboten op station van J. van der Hidde over het bergen van schepen in de jaren 20 en 30 zijn er naslagwerken over Nederlandse sleepvaartbedrijven en sleepvaartromans te koop. Ook ingebonden jaargangen en tijdschriften van Lekko, de Beting, de Sleeptros of de Blauwe Wimpel zijn er. Het Julianadok wordt de haven van Soerabaja binnengesleept door de marine sleepb Bestanddeelnr 11230Fotoliefhebbers vinden vast een foto van hun favoriete zee of binnenvaartsleepboot in de lijst met honderden titels. Op de website nationaalsleepvaartmuseum.nl is deze lijst met beschikbare boeken te vinden: klik Aanbieding tweedehands boeken - Nationaal Sleepvaart Museum Maassluis.

Het Julianadok wordt de haven van Soerabaja binnengesleept door de marinesleepboten

De boeken zijn afkomstig uit de bibliotheek van het museum of verkregen uit donaties van gevers van mensen die het Nationaal Sleepvaart Museum een warm hart toedragen. Mensen die voor hun sleepvaartboeken een goede bestemming zoeken kunnen die tijdens de boekenmarkt aan het museum doneren. Wij zijn er blij mee.

Al met al de moeite waard om het Sleepvaart Museum te bezoeken.

Onder: In de Groote Kerk van Maassluis bevindt zich een plaquette met de namen van de in de oorlog omgekomen opvarenden van zeeslepers van L. Smit & Co.

sleeptros mei

Tot ziens op de boekenmarkt!